وکیل دعاوی ملکی

وکیل دعاوی ملکی

دعاوی ملکی مجموعه‌ای از دعاوی پیچیده و دشوار است که حل آن نیازمند مهارت و تخصص است. هر اشتباهی در مورد این دعاوی، ممکن است موجب از بین رفتن حق شخصی شود که در واقع صاحب حق است. قبل از پرداختن به مسائل حوزه ی املاک ابتدا باید بگوییم که منظور از وکیل ملکی فردی می باشد که علاوه بر داشتن اطلاعات و اگاهی نسبت به قوانین مختلف حقوقی ، فعالیت خود را صرفا در امور املاک و ملکی ، انجام می دهد و به نوعی در این زمینه تخصص دارد. یک وکیل خوب به خوبی می داند که در همه ی حوزه های حقوقی نمی تواند به نحو عالی عمل کند و تسلط یابد به همین سبب یک حوزه را انتخاب و در ان فعالیت حرفه ای خود را ادامه می دهد. وکیل ملکی با انتخاب و انجام پرونده های زیادی در این زمینه، توانسته به تسلط و اگاهی نسبتا کاملی در حوزه ی ملکی برسید. شاید سوال پیش اید که چرا می گوییم اگاهی نسبی به دست اورده؟ زیرا هر فرد تسلط کامل را بر هیچ موضوعی ندارد و مهم تر اینکه در حوزه ی حقوقی و قانونی ، قوانین به روز می شوند، هر پرونده مشکلات و مسائل خاص خود را دارد البته در اینجا منظور از نسبی حداقل تسلط  وکیل ملکی ۹۵٪ می باشد که ان پنج درصد را به نحوه ی روند پرونده و جریانات در طول پرونده و غیره اختصاص می دهیم. نسبت به ارزش املاک، حق الوکاله ی وکیل ملکی بسیار کم و ناچیز است و بهتر است برای جلوگیری از هرگونه ضرر و نگرفتن رای منفی دادگاه در مسائل ملکی خود از وکیل پایه یک دادگستری فعال در این حوزه کمک بگیرید. با توجه به توضیحات مطرح شده در ارتباط بااهمیت کار وکیل ملکی و اهمیت میزان تخصص او در زمینه ملک قصد داریم تا در ادامه این نوشته همراه با شما به خوبی به بررسی موارد مرتبط با وکیل ملکی بپردازیم و ابعاد مختلف حقوقی را در این زمینه مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما قصد دارید تا برای یک پرونده حقوقی که در زمینه ملک است به دنبال یک وکیل ملکی بگردید مطالعه این نوشته را به شما پیشنهاد می‌کنیم، زیرا می‌تواند به خوبی به شما کمک کند تا موارد مختلفی را مدنظر قرار دهید تا بتوانید بهترین وکیل را برای خود انتخاب کنید. به صورت کلی برخی از مواردی که در ادامه نوشته مورد بررسی قرار گرفته‌اند عبارتند از: بررسی خصوصیات خوب یک وکیل ملکی، بررسی عنوان وکیل ملکی در تهران، بررسی انواع دعاوی ملکی، بررسی نکات کلیدی ملکی و. .، امیدواریم که مطالب بیان شده برای شما کاربردی و مفید واقع شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه پرونده‌های حقوقی ملکی و وکیل ملکی در ادامه این نوشته همراه ما باشید.

در این مقاله میخواهیم به حوزه ی حقوقی املاک بپردازیم زیرا که همان طور که می دانید بحث املاک بسیار وسیع است و مباحث زیادی برای بحث در ان وجود دارد، نکته ای دیگر که در مباحث ملکی باید در نظر گرفته شود این است که بسیاری از مشکلات در ظاهر مشمول یک قانون می شوند اما از نظر حقوقی و فردی که اگاه و مسلط به مسائل ملکی می باشد ، دارای دو بحث و دعوی متفاوت می باشند . به همین علت است که در مباحث ملکی وکیل ملکی بسیار مهم و تاثیر گذار می باشد. مسائل حقوقی را می توان به مثابه علم پزشکی دانست زیرا همان طور کهدر علم پزشکی حوزه های تخصصی زیادی برای بدن و سلامت انسان وجود دارد ، مباحث حقوقی و قانونی نیز دارای تخصص های زیادی برای سلامت جامعه و اجتماع را نیز دارا است. املاک ارز ارزش بالایی برخوردار هستند و قیمت بالای روزافزون ان یکی از دلایل مهم ارزشمندی ان است، تعداد قرادادها و معاملات ملکی بسیار زیاد است و هر فردی برای کار، زندگی، نیتز به املاک دارند و به نوعی تمامی افراد در حوزه های مختلف ملکی دست به انجام قراردادهای ملکی از جمله: رهن، اجاره، خرید ، فروش، حق کسب پیشه، سرقفلی و …. می زنند به همین علت اگاهی در این زمینه ها برای جلوگیری از هرگونه مشکل حقوقی ، لازم و ضروری است حال ان که تمام افراد به قوانین ملکی جاریه تسلط و اگاهی ندارند ، به همین علت باید از فردی اگاه و متخصص در حوزه ی املاک که همان وکیل ملکی می باشد ، کمک بگیرد. در دعاوی ملکی ، چگونگی طرح دعوی نیز بسیار مهم است زیرا ممکن است با طرح اشتباه دعوی ، دعوی شما رد شوند و هزینه و زمان تان از دست برود و یا در بسیاری از موارد که شاهد بوده ایم فرد با حق دار پنداشتن خود و این که به تنهایی می تواند پرونده ی خود را پیش ببرد و حق خود را بستاند از مراجعه به وکیل سر باز زده است اما به دلیل عدم اگاهی نسلت به قوانین ملکی و روند اداری قضایی در پرونده با شکست مواجه شده است و سرمایه ی خود را از دست داده است.

یکی از مهم‌ترین قراردادهایی که عموم اشخاص در جامعه در طول عمر خود چنین بار  با آن ها روبه‌رو می‌شوند، قراردادهای مربوط به املاک مانند، زمین مسکونی، صنعتی، کشاورزی. املاک مسکونی خانه، آپارتمان، ویلا. املاک تجاری دفتر، مغازه، کارگاه می باشد. به‌ صورت کلی، املاک در دسته اموال غیرمنقول قرار می‌گیرند، به این معنا که اموالی هستند که قابل جابه‌جایی بدون آسیب زدن نمی‌باشند، به همین دلیل دارای قواعد حقوقی خاص خود هستند. در معاملات ملکی متاسفانه شاهد انواع کلاهبرداری ها سو استفاده از جهل حقوقی یا اعتماد یا سو استفاده از سادگی یک طرف معامله می باشیم. دعاوی ملکی با توجه به حجم انبوه معاملات انجام شده در حوزه املاک و همچنین عدم آگاهی طرفین به حقوق و وظایف پرونده‌های بسیاری در دادگاه به خود اختصاص داده است. همچنین به دلیل پیچیدگی زیاد و طولانی بودن مسیر دادرسی در زمره پرونده‌هایی هستند که باید بسیار دقت کنید تا بتوانید از حق خود دفاع کنید.

امروزه در جامعه ما دعاوی ملکی یکی از رایج‌ ترین و مهم ترین دعاوی در محاکم حقوقی و کیفری می باشند. این دعاوی به دلیل ارزش مادی زیادی که دارند، از اهمیت بالایی برخوردارند. گاهی اوقات افراد به دلیل عدم آگاهی نسبت به حقوق‌شان، مورد ظلم قرار می‌گیرند و در نهایت خسارت‌های مادی جبران‌ناپذیری به آن‌ها وارد می‌شود. در بسیاری از موارد دعاوی مربوط به املاک بسیار پیچیده، مهم و پر هزینه است؛ بنابراین شناخت قوانین امری ضروری و مهم است. شاید شما هم صاحب املاکی باشید یا بخواهید آن ها را به فروش برسانید یا املاک جدیدی را خریداری کنید. این امور باید در چارچوب قوانین ملکی انجام شوند. پس می توان نتیجه گرفت که  هر کسی که مبادرت به خرید و فروش ملکی می‌کند باید با نکات اولیه و مهمی در خصوص این قراردادها که به املاک مربوط می شود. آشنا باشد ولی متأسفانه به دلیل عدم آشنایی عمده افراد با نکات حقوقی در معاملات ملکی، اختلافات زیادی در این امور به وجود می‌آید که منجر به پرونده‌های متعددی در مراجع قضایی می‌شود.

ضرورت استفاده از وکیل ملکی چیست؟

استفاده از وکیل ملکی در خرید و فروش ملک بسیار ضروری است. در واقع، خرید و فروش ملک یک معامله بزرگ و پرخطر است و اگر قرارداد صحیحی در میان نباشد، ممکن است به مشکلات قانونی و مالی برخورد کنید. وکیل ملکی می‌تواند به شما در مسائلی مانند برسی سند ملک، بررسی شرایط خرید و فروش، مذاکره با طرف مقابل و تهیه قرارداد کمک کند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که در خرید و فروش ملک، از خدمات وکیل ملکی استفاده کنید.

اگر شما قصد خرید یک ملک را دارید، بهتر است که از خدمات یک وکیل ملکی استفاده کنید. وکیل ملکی می‌تواند به شما در امور حقوقی، مالی و قانونی مرتبط با خرید ملک کمک کند و از شما در برابر هرگونه خسارتی که ممکن است در آینده برای شما ایجاد شود، محافظت کند. همچنین، وکیل ملکی می‌تواند به شما در ارزیابی صحیح ارزش ملک کمک کند، شرایط قرارداد را بررسی کند و به شما در امور مرتبط با تنظیم قرارداد و تسویه حساب کمک کند. در کل، استفاده از خدمات یک وکیل ملکی می‌تواند به شما در خرید ملک به شیوه‌ای سالم و بدون مشکل کمک کند.

وکالت امور ملکی

دعاوی ملکی از گذشته‌های دور در بین مردم وجود داشته است. مردم برای بهره‌مندی از املاک خود، گاهی با همسایه‌ها یا افرادی که مانع استفاده‌ تمام‌ و کمال آن‌ها از این حق مالکیت می‌شدند، به مشکلاتی برخورد می‌ کردند. این مشکلات گاهی مقدمه جرم‌های دیگری مانند: نزاع، ضرب وشتم و قتل و سایر جرائم مانند آن می‌شد. افراد می توانند با وکالت دادن به یک وکیل ملکی امور ملکی خود را این شخص واگذار کنند. قوانین ملکی، آرای وحدت رویه، روند قضایی مختلف و ناهمگون همه باعث پیچیدگی دعاوی ملکی و امور ملکی می شوند. وکالت در امور ملکی می تواند یکی از راه حل های این مشکل باشد.

دعاوی حقوقی املاک

الزام به تنظیم سند رسمی، الزام به فک رهن، الزام به اخذ پایان کار، الزام به اخذ صورت‌مجلس تفکیکی، ابطال قرارداد. فسخ قرارداد، کلیه دعاوی موقوفات عام و خاص، اخذ و مطالبه اجور معوقه، اخذ و مطالبه اجرت‌المثل. مطالبه سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت، تخلیه اماکن تجاری مشمول قانون سال ۱۳۵۶. تخلیه اماکن تجاری و مسکونی مشمول قانون سال ۱۳۷۶، تخلیه اماکن مسکونی مشمول قانون سال ۱۳۶۲

دعاوی کیفری مرتبط با املاک

کلاه‌برداری درزمینه معاملات املاک، جعل اسناد ملکی، استفاده از سند مجعول، خیانت ‌در امانت، فروش مال غیر. انتقال منافع ملک غیر، تبانی در معاملات دولتی، معامله معارض، تغییر کاربری اراضی کشاورزی. خرد کردن اراضی و ورود غیرمجاز به ملک غیر.

وکیل دادگستری و الزام به تحویل مبیع

مبیع یعنی چیزی که فروشنده به فروش رسانده است و دعوای الزام به تحویل مبیع یعنی اینکه فروشنده چیزی که در معامله‌ای به فروش رسانده است را تحویل فرد طرف قرارداد نمی‌دهد. وکیل دادگستری و الزام به تحویل مبیع دو عبارت کاملاً وابسته به هم هستند. در دعاوی الزام به تحویل مبیع هنگامی که خریدار به دنبال طرح شکواییه برای فروشنده‌ای است که مال و ملک به فروش رسانده را تحویل نمی‌دهد، یک وکیل دادگستری حرفه‌ای به خوبی می‌تواند در قانونی کردن کار به او کمک کند. تنظیم کردن دادخواست الزام به تحویل مبیع زیر نظر یک وکیل ملکی متخصص و باتجربه و تحویل آن به دادگاه ملکی یکی از سریع‌ترین روش‌های پیشبرد پرونده است.

هنگامی که فروشنده‌ای مال غیرمنقول خود را یعنی ملک و املاکی را در معامله‌ای به فروش رسانده است و تحویل خریدار نمی‌دهد، آنگاه خریدار قادر است که شکایت‌نامه‌ای برای تحویل گرفتن ملک خریداری کرده تنظیم کرده و به دادگاه تحویل دهد تا به صورت رسمی گرفتن حق خود را پیگیری کند. در دعاوی الزام به تحویل مبیع در صورتی که در قرارداد زمان تحویل مال به فروش رفته ذکر نشده باشد، تحویل مبیع باید فوری صورت گیرد.

خصوصیات وکیل ملکی خوب

معمولا دعاوی ملکی دارای ارزش ریالی بالاتری نسبت به سایر دعاوی می باشند. در دعاوی ملکی با اصطلاحات و انواع معاملات و اسناد مواجه هستیم که شناخت و تفکیک آن ها از یک دیگر و مراقبت جهت فریب نخوردن گاه کاری بسیار دشوار می کند. دعاوی امور ملکی هم می توانند کیفری باشند و هم می توانند حقوقی باشند. یعنی این که یک اختلاف ملکی می تواند جنبه حقوقی یا کیفری هم داشته باشد و با توجه به اینکه اختلاف واجد کدام جنبه است باید در دادگاه دعاوی حقوقی یا دعاوی کیفری به آن رسیدگی شود. از خصوصیات وکیل ملکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باید در زمینه قوانین دعاوی ملکی دانش کافی داشته باشد.
  • تجربه کافی داشته باشد.
  • روند پرونده را به موکل خود گزارش بدهد.
  • صداقت داشته باشد.

وکیل ملکی خوب باید از اطلاعات و اگاهی کاملی نیبت به قوانین جاریه ی حوزه ی املاک برخوردار باشد و علاوه بر داشتن اطلاعات بتواند به درستی و در جای درست از ان ها استفاده کند. وکیل ملکی متخصص باید از سرعت عمل خوبی نیز برخوردار باشد چرا که در زمان درست اقدامات درست و لازمه را انجام دهد تا بتواند نتیجه ی مطلوبی را برای موکل خود به دست اورد.

برای تشخیص وکیل متخصص در حوزه ی املاک، باید معیار و ملاک هایی را در نظر داشته باشید. فرد متخصص در حوزه ی ملکی دارای خصوصیاتی باید باشد که عبارتند از:

  • نسبت به قوانین حوزه ی املاک اشراف داشته باشد.
  • بتواند از قوانین جاریه به درستی و به نفع پرونده ی موکل خود استفاده کند.
  • از تجربه و سابقه ی حرفه ای برخوردار باشد به طوری که در پرونده های پیشین خود دفعات زیادی توانسته باشد رای دادگاه را به نفع خود کسب کرده باشد.

فردی درستکار و صادق در کارش باشد که بتوانید با خیالی اسوده پرونده ی خود را به او بسپارید.

بهترین وکیل ملکی

ظرافت های حقوقی در قراردادهای ملکی وجود دارد که نابلدی و بی اطلاعی هر یک از خریدار، فروشنده، موجر، مالک، مستأجر ممکن است پیامدهای ناگواری برای ایشان به همراه داشته باشد و وقت و هزینه زیادی را در دادگاه ها صرف کنند. در کشور ایران، اراضی و املاک با توجه به نوع زمین و ملک و همچنین نوع کاربری آن ها، دارای نظام‌های حقوقی متفاوتی هستند و با توجه به رشد روزافزون جمعیت و توسعه اجتماعی، موضوعی که هر روز ضروری‌تر از قبل می‌شود. تدوین قوانین ملکی در طی سالیان متمادی نشان از اهمیت این موضوع می باشد. بنا به دلایلی مانند تنوع و کثرت قوانین و مقررات مربوط به حوزه املاک از قانون مدنی گرفته تا قانون ثبت‌ اسناد و املاک و … و همچنین وجود رویه قضائی خاص و در بعضی موارد متناقض و مبهم در موضوعات متنوع ملکی، نیاز به یک مشاوره حقوقی با وکیل دادگستری با تجربه می باشد.

وکیل ملکی در تهران

همان طور که گفته شد وکیلی را می توان به تنوان بهترین وکیل در نظر گرفت که علاوه بر داشتن اطلاعات و اشراف به قوانین و روند اداری_قضایی پرونده های ملکی ، از سرعت عمل و مهارت های لازمه در پیشبرد پرونده نیز برخوردار باشد. به دلیل ارزشمندی بحث املاک وکیل ملکی باید از خوشنامی و درست کاری برخوردار باشد تا بتوانید به او اعتماد کنید و از درستکار بودن او برای اخذ رای دادگاه به نفع پرونده ی خود ، اطمینان حاصل کنید.

در نظر داشته باشید که خوشبختانه امروزه به منظور جلوگیری از مشکلات حقوقی در تمامی حوزه ها و اگاه سازی افراد نسبت له قوانین موسسات حقوقی زیادی مشغول به کار هستند که در این موسسات بهترین وکلا در حوزه های مختلف حقوقی مشغول به کار هستند که شما می توانید چه به صورت حضوری و چه به صورت غیرحضوری به ان ها مراجعه کنید و از اگاهی و راهنمایی آن‌ها بهره مند شوید. نکته ی مهم این است که از ان جایی که برای موسسات اعتبار و آبرو بسیار مهم است و در استخدام وکلا نهایت دقت و حساسیت خود را به کار می برند ، می توانید با خیالی اسوده پرونده ی خود را به وکلای این موسسات بسپارید .

انواع دعاوی ملکی

با افزایش جمعیت نوع بشر و کمبود منابع و خاک و نیز به وجود آمدن مفاهیمی همچون مالکیت بشر دست به گریبان مشکلات و دعاوی ای در مورد املاک شد.  علم حقوق بصورت مستقیم درگیر چالش جدید نوع بشر گردید و به همین منظور مفهومی بنام دعاوی ملکی پدید آمد. با توجه به این موضوع که امور ملکی بسیار پیچیده اند و و مسائل حقوقی در خصوص انواع دعاوی ملکی باعث شده است که اشخاص جامعه با مشکل های زیادی مواجه شوند. پرونده های زیادی در این موضوع در محاکم در جریان می باشد. تقسیم بندی انواع دعاوی ملکی می تواند با روش ها و بر اساس پارامترهای مختلفی انجام می گیرد. از دعاوی ملک مهم می توان به این موارد اشاره داشت. دعاوی تنظیم سند، دعاوی الزام به گرفتن پایان کار، الزام به ایفای تعهد، التزام به گرفتن صورت مجلس تفکیکی ، تخلیه املاک ، درخواست سرقفلی ، دریافت حق کسب و پیشه ، همچنین تجویز انتقال منافع ملکی ، خلع ید ، رفع تصرفات عدوانی ، مزاحمت و نیزهمچنین ممانعت از حق تفکیک و تعیین و تحدید حدود ملک و …

نکات کلیدی ملکی

در معاملات  ملکی افراد چه در سمت خریدار و چه در سمت فروشنده باید نهایت دقت خود را به کار ببرند و با توجه به قوانین و مقرراتی که در این زمینه تنظیم شده می‌توانند تا حد بسیار زیادی از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری و به نوعی معامله ملکی خود را تضمین نمایند. اگر شما اگاهی کافی در زمینه ی املاک ندارید می توانید قبل از عقد هر گونه قرارداد ملکی با یک وکیل ملکی خوب که دارای سابقه ی کار حرفه‌ای می باشد مشورت کنید.

در این جا به برخی از نکاتی که ممکن است دردسر ساز و مشکل ساز در معاملات ملکی باشد ، به صورت تیتری اشاره خواهیم کرد:

  • ملک مورد نظر موروثی نباشد.
  • ملک مورد نظر و مورد معامله موقوفی نباشد.
  • در رهن بودن یا نبودن ملک را بررسی کنید.
  • توقیف یا در بازداشت بودن ملک را بررسی کنید.

دعاوی ملکی کیفری

دعاوی ملکی کیفری یکی دیگر از دسته دعاوی کیفری هستند که مانند دعاوی کیفری دیگر برای آن‌ها مجازات‌های سنگینی از جریمه نقدی گرفته تا حبس در زندان در نظر گرفته می‌شود. در این دسته از دعاوی با موضوع اصلی کلاهبرداری و جرائم ملکی عمدی هستند. این دسته از دعاوی ملکی همانند دعاوی کیفری با شاکیان خصوصی یا شاکیان عمومی روبه‌رو هستند.

از جمله دعاوی ملکی کیفری می‌توان اشاره کرد به مواردی همانند:

جعل اسناد ملکی با هدف کلاهبرداری، کلاهبرداری در خرید و فروش املاک، نقل و انتقال املاک غیرقانونی یا توقیف شده، خیانت در امانت، فساد در خرید و فروش و معاملات ملکی، معاملات معارض یا جعل اسناد معارض، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و غیره.

برای رسیدگی به دعاوی ملکی کیفری لازم است با یک وکیل ملکی در ارتباط باشید تا به صورت قانونی برای شما شکواییه و دادخواست‌های مورد نیازتان را تنظیم کند و برای دادگاه ارائه کند. در رابطه با دعاوی ملکی کیفری، دادگاه‌های کیفری در صلاحیت رسیدگی این موارد هستند.

واگذاری مسائل ملکی به یک وکیل مجرب ملکی

واگذاری این مسائل به یک وکیل مجرب ملکی، سبب می‌شود صاحب ملک خودش را درگیر موضوعات مربوط به دادگاه‌ها و امور مربوط به این دعاوی نکند. مالک با استفاده از دانش و اطلاعات وکیل دادگستری، حق خود را دریافت می‌کند. زمانی ‌که مردم در مورد املاک خود، با مشکلاتی مواجه می‌شوند، به‌ دنبال بهترین وکیل هستند. این وکیل با استفاده از تجربه خود، این موضوع را به نفع موکل خود به اتمام می‌ساند. بهترین وکیل ملکی با توجه به تجربه و تخصصی که در پرونده‌های مربوط به املاک دارد، برای احقاق حق موکل خود، تلاش می‌کند.

وظایف وکیل ملکی در دعاوی ملکی

دعاوی ملکی مجموعه‌ای از دعاوی پیچیده و دشوار است که حل آن نیازمند مهارت و تخصص است. هر اشتباهی در مورد این دعاوی، ممکن است موجب از بین رفتن حقوق اشخاص محق شود. یک وکیل خوب می‌تواند با استفاده از تجربه‌ای که در زمینه دعاوی ملکی دارد، نتیجه دعوا را به نفع موکل خود تغییر دهد. دعاوی ملکی دامنه بسیار گسترده‌ای دارد.

اثبات مالکیت

مالکیت حقی است که اشخاص نسبت ‌به اموال و دارایی‌های خود دارند. حق مالکیت موجب می‌شود که مالک، هر تصرفی که بخواهد در اموال خود داشته باشد. هیچ‌کس نمی‌تواند مانع برخورداری مالک از اموال او شود. دعاوی مربوط به اثبات مالکیت از دعاوی بسیار مهم و تخصصی است. برای اثبات مالکیت یک شخص، لازم است که سابقه تصرف او بررسی شود. در دعاوی اثبات مالکیت، شخصی که بر ملک تصرف دارد، مالک محسوب می‌شود مگر اینکه بتواند با استفاده از دلایل و مدارک معتبر مالکیت خود را اثبات کند. بنابراین شخصی که بر خلاف این‌ موضوع، ادعای مالکیت دارد، باید بتواند مالکیت خود را ثابت کند.

خلع‌ ید

ید در زبان حقوقی به ‌معنای تصرف است. زمانی ‌که شخصی ملکی را به‌ ناحق و به‌ صورت غیرقانونی در تصرف دارد، مالک می‌تواند برای پس گرفتن این ملک اقدام کند. مالک می‌تواند پیگیری پرونده خود را به وکیل خوب بسپارد. یک وکیل خلع ید با مهارت و تجربه‌ای که در زمینه خلع ‌ید کسب کرده‌ است، برای احقاق حق موکل خود، تلاش می‌کند. البته خلع ‌ید فقط مختص اموال غیرمنقول نیست و در مورد اموال منقول هم امکان پذیر است. دعوای خلع ‌ید معمولاً در زمانی مطرح می‌شود که شخصی به ‌صورت غاصبانه ملکی را تصرف کند. این ‌موضوع به معنی آن است که شخصی غیر از مالک، ملکی را در تصرف دارد و مانع تصرف و استفاده مالک از آن شده‌ است.

دعوی خلع ید زمانی رخ می دهد که فردی غیر از مالک اصلی ملک را تصاحب کند و فردی که سند ثبتی و قانونی دارد میتواند در دادگاه ، دعوی خلع ید را به جریان بیندازد. توجه کنید که در دعوی خلع ید حتماً باید مدعی مالکیت دارای سند ثبتی رسمی و قانونی باشد در غیر صورت و با داشتن هرگونه قرارداد غیر رسمی نمی تواند ادعای خود را در دعوی خلع ید اثبات نماید و اگر در این صورت فرد تصاحب کننده ملک بتواند به دادگاه مالکیت خود را اثبات کند که در این صورت می‌توان از استشهاد نامه و یا دیگر قراردادهای غیر رسمی استفاده کند، می تواند رای دادگاه را به نفع خود اخذ کند.

یکی از نکات قابل توجه و حائز اهمیت این است که بحث دعاوی خلع ید بسیار پیچیده و سخت میباشد که برای انجام این گونه دعاوی بهتر است از یک وکیل ملکی خبره و حاذق استفاده کنیم و وکیل خوب با توجه به سوابق کاری و موفق خود می‌تواند در پیشبرد پرونده شما بسیار موثر باشد.

دعوای ثبت درمورد ابطال اجرائیهٔ ثبتی برای املاک

اجرائیه ثبتی همان سندی است که برای اجرای حکم صادر می‌گردد. اجرائیه‌های ثبتی از سمت اداره ثبت یا دادگستری ابلاغ می‌شود. دعوای ثبت درمورد ابطال اجرائیه ثبتی برای املاک مربوط به ابطال تمامی اجرائیه‌های ثبتی برای املاک از سوی دادگستری و اداره ثبت است. در انواع دعاوی ملکی در صورتی که خواهان از طریق شورای حل اختلاف به نتیجه‌ای نرسد لازم است که به دنبال دریافت اجرائیه ثبتی برای املاک در دعاوی باشد از این رو حکم به صورت قطعی باید اجرا گردد؛ ولی در شرایطی که مالک یا خواسته به دنبال ابطال اجرائیه ثبتی برای املاک در دادگاه‌های عمومی است، باید این درخواست را به صورت قانونی با راهنمایی یک وکیل ملکی متخصص جلو ببرد. برای دعاوی ملکی یکی از مهم‌ترین مراجع صدور حکم اداره ثبت املاک و اموال است البته دفاتر اسناد رسمی نیز چنین مسئولیتی را به عهده دارند.

گا‌هاً دستوری که با اجرائیه ثبتی برای اجرا به واحد‌های ثبتی ارسال می‌‎گردد با مفاد رسمی قرارداد در تناقض هستند و در چنین مواردی لازم است که دادخواست ابطال اجرائیه ثبتی از سوی فرد خواسته یا فردی که مسئولیت اجرای حکم را به عهده دارد برای دادگاه ذی ربط ارسال گردد تا به بررسی دوباره گذاشته شود.

دعوای مربوط به الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی

دعوی مربوط به الزام به اخذ از جمله دعاوی مطرح شده در رابطه با ساختمان‌ها و آپارتمان‌های نوساز است. دعوای مربوط به الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی یکی از این دست موارد هست که صورت مجلس تفکیکی سندی شامل مشخصات مربوط به قسمت‌های تفکیکی ساختمان و واحد‌های آن است. در راستای الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی اسناد مربوط به قطعات افرازی ساختمان صادر می‌گردد یا تقسیم‌نامه‌ای بین مالکین شریک یک ملک تنظیم می‌شود.

اما دعوای مربوط به الزام به اخذ در صورت مجلس تفکیکی هنگامی مطرح می‌شود که صورت مجلس تفکیکی تنظیم نشده باشد و در امتداد آن سندی برای املاک صادر نشده باشد. در صورت عدم صدور سند رسمی برای قطعات مفروزی یک ملک مشاع دعاوی مربوط به الزام به اخذ مطرح می‌گردد و دادگاه‌های عمومی نزدیک به محل قرار گرفتن ملک در صلاحیت رسیدگی به چنین دعاوی هستند. در مواردی که فروشنده یک ملک از تنظیم سند رسمی یا صورت مجلس تفکیکی امتناع کند، خریداران می‌تواند با تنظیم یک دادخواست قانونی الزام به اخذ به دادگاه عمومی و زیر نظر یک وکیل متخصص و با تجربه ملکی نسبت به تنظیم سند رسمی برای ملک تحت خرید خود اقدام نمایند. در صورتی که در دادگاه فروشنده ملک محکوم شود، خریدار علاوه بر اینکه می‌تواند شخصاً امور مربوط به الزام به اخذ را پیگیری نماید می‌تواند اقدام به دریافت خسارت نیز بکند.

تفاوت دعوی خلع ید با تصرف عدوانی چیست؟

همان طور که قبلا گفتیم در مباحث ملکی شباهت زیادی در بین دعوی ملکی مختلف وجود دارد یکی از این شباهت‌ها دعوی خلع ید با تصرف عدوانی است، حال برای مشخص نمودن تفاوت بین این دو، ابتدا به تعریف هرکدام می‌پردازیم . دعوی خلع ید زمانی ایجاد می شود که فرد ملکی را تصرف نموده و فردی دیگر با داشتن سند رسمی و قانونی و ثبتی در دادگاه ، مالکیت خود را اثبات میکند.

دعوی تصرف عدوانی زمانی رخ می دهد که فردی با اثبات این موضوع که زمانی ملک مورد نظر در تصرف او بوده و بعد بدون اختیار او ملک از تصرف او خارج شده و به تصرف فرد دیگری در آمده است. یکی از مهم ترین تفاوت های خلع ید با تصرف عدوانی این است که در خلع ید داشتن سند ثبتی رسمی برای ادعای مالکیت لازم است اما در تصرف عدوانی تنها اثبات در تصرف بودن مقطعی ملک نیز کافی می باشد.

به علت همین شباهت های زیاد و تفاوت های جزئی که البته از نظر قانونی بسیار مهم و اساسی هستند ، توصیه می شود که در مواجه با مشکلات ملکی حتما از یک وکیل ملکی خوب و حاذق راهنمایی و مشورت لازم را دریافت کنید.

خلع ‌ید مال مشاع

مال مشاع به مالی گفته می‌شود که دو یا چند نفر در آن شریک هستند. مالکیت مشاعی سبب می‌شود که همه شرکا در تمام ذرات مال شریک باشند. گاهی ممکن است شخصی مال غیرمنقولی را با دیگران شریک باشد. به این مال، مال مشاع گفته می‌شود. یعنی چند نفر با هم خانه‌ای را ملکی را خریداری می‌کنند و به میزان مساوی در آن حق مالکیت دارند. ممکن است یکی از شرکا بدون در نظر گرفتن حق سایرین این خانه را تصرف کند و بدون اجازه شرکای دیگر، در این خانه سکونت کند. در این حالت سایر شرکا می‌توانند علیه او دعوای خلع ‌ید را مطرح کنند. البته این موضوع خلع ید و مطرح کردن خواسته در دادگاه، ممکن است برای اشخاص زمان‌بر باشد. حتی ممکن است به دلیل عدم مهارت آن‌ها حقشان ضایع شود. در این شرایط استفاده از راهنمایی وکیل ملکی، می‌تواند راه‌گشا باشد.

به این صورت که وکیل ملکی به وکالت از طرف شرکاء در دادگاه حاضر می‌شود و دعوای خلع‌ ید را پیگیری می‌کند. در مورد خلع‌ ید یک رأی وحدت رویه مشهور و بسیار مهم وجود دارد که موجب آن ابتدا باید مالکیت مدعی اثبات شود و بعد به دعوای خلع‌ ید رسیدگی می‌شود. رای وحدت رویه شماره 671 خلع‌ ید از اموال غیرمنقول را فرع بر مالکیت می‌داند. یعنی ابتدا باید مالکیت شخص برای دادگاه محرز شود، سپس مالک می‌تواند دعوای خلع ‌ید را مطرح کند.

رفع تصرف ملک مشاعی

ملک مشاعی همان ملکی است که در مالکیت آن چندین نفر به صورت همزمان شریک هستند به اینصورت لازم است در تمامی تصمیماتی که برای ملک گرفته می‌شود یا استفاده از تمامی امکانات ملک همگی به یک اندازه سهم داشته باشند. در صورتی که یکی از مالکین بدون هماهنگی یا رضایت دیگران نظر به تصرف عدوانی در ملک داشته باشد در اینصورت دعاوی تصرف ملک مشاع رخ می‌دهد. در چنین شرایطی لازم است که مالکین دیگر هر یک به صورت جداگانه بر حسب توانایی که دارند با راهنمایی یک وکیل ملکی متخصص و باتجربه درخواست رفع تصرف ملک مشاع را به دادگاه ارسال کنند. در این زمینه بعد از اثبات تصرف که در صلاحیت دادگاه عمومی محل وقوع ملک یا شورای حل اختلاف است لازم است مالک متصرف جریمه نقدی پرداخت کند.

باید بدانید که تصرف عدوانی در ملک مشاع شامل حبس از 6 تا 15 روز است و بدین گونه مجازات سنگینی به دنبال دارد. از این رو لازم است که برای تنظیم دادخواست رفع تصرف عدوانی در ملک مشاع با یک وکیل یا مشاوره ملکی متخصص در ارتباط باشید.

ملک مشاع، ملکی است که به صورت شریکی در مالکیت دو یا چند نفر باشد. یکی از بهترین نمونه‌های ملک مشاع را می‌توان خانه‌ای بیان کرد که بعد از فوت پدر خانواده در انحصار فرزندان است. در یک ملک مشاع همگی مالکان باید حق و حقوق یکدیگر را رعایت کنند و هیچ یک نمی‌تواند بدون هماهنگی دیگران برای ملک تصمیمی بگیرد.

در صورتی که در یک ملک مشاع یکی از مالکان بدون هماهنگی با دیگران و بیشتر از حق قانونی خود در ملک تصرف داشته باشد و کاربری آن را تغییر دهد به این ترتیب دچار جرم تصرف مشاع شده است. از جمله این موارد می‌توان اشاره کرد به این موضوع که در یک خانه شریکی یا حتی در خانه به ارث رسیده به تعدادی از فرزندان یک خانواده یکی از مالکان بدون اجازه دیگران از ملک استفاده تجاری داشته باشد یا بیشتر از آنچه حق اوست از امکانات آن ملک استفاده کند به این صورت دیگر شرکای خود را آزرده خاطر کرده و آن‌ها به دنبال مطرح کردن دادخواست رفع تصرف از ملک مشاع برمی‌آیند.

هر یک از مالکان یا شرکای مالکیت یک ملک می‌توانند به صورت مجزا دادخواست رفع تصرف ملک مشاع داشته باشند و در ارتباط با یک وکیل ملکی به بررسی حق خود در دادگاه ملکی بپردازند.

دعوای افراز ملک

می‌دانید که در صورتی که یک ملک بیشتر از یک مالک داشته باشد به آن ملک مشاع گفته می‌شود و ملک مشاع می‌تواند با مواردی همچون دعوای افراز ملک روبه‌رو باشد. دعوای افراز ملک یعنی مالکان یک ملک بر سر تقسیم و جدا کردن سهم خود از ملک مشاع به توافق نرسند در این صورت لازم است با تنظیم یک درخواست افراز ملک نسبت به احقاق حق و حقوق قانونی خود از ملکی که در آن شریک هستند اقدام کنند. از جمله مراکزی که با مشورت یک وکیل ملکی می‌توانید برای درخواست افراز ملک به آن‌ها مراجعه داشته باشید عبارت‌اند از واحد ثبت محلی در صورتی که ملک مدنظر به ثبت رسیده باشد و دادگاه عمومی ملکی در صورتی که ملک مدنظر به ثبت رسمی نرسیده باشد. از جمله دعاوی افراز ملک که بین شرکای مالکیت یک ملک ممکن است رخ دهد می‌توان اشاره داشت به مواردی همچون: عدم توافق مالکین بر سر استفاده مشترک از یک حیاط یا پارکینگ، عدم توافق فرزندان یک خانواده بر سر تقسیم ملک به ارث رسیده به آن‌ها و از جمله این موارد.

دعوی افراز

دعوی افراز به صورت خاص بر اساس ماده 591 قانون مدنی برای زمین‌های چند مالکه یا همان مشاع مورد بررسی و استفاده قرار می‌گیرد. به صورت کلی هنگامی از دعوی افراز استفاده می‌شود که ملکی بر اساس مستندات قانونی دارای چندین مالک باشد و مالکان برای تقسیم عادلانه ملک بین خود به مشکل بر بخورند. در چنین شرایطی افراد می‌توانند با مراجعه به دستگاه‌های قانونی و بهره‌مندی از توان قانون و ابزار‌هایی مانند دعوی افراز به حق واقعی خود دست یابند.

دعوی افراز دارای یک سری از پیچیدگی‌ها و ساختار‌های خاص خودش است که بهتر است برای بهتر پیش رفتن چنین پرونده‌های از وکیل ملکی متخصص کمک بگیرید و از راهنمایی‌های او در طول مسیر بهره‌مند شوید.

نحوه ی مطالبه ی اجور معوقه ملک مسکونی

قبل از پرداختن به نحوه ی مطالبه ی معوقه اجاره بها باید به این نکته توجه کنید که با شیوع این ویروس بسیاری از کسب و کارها و مشاغل دچار بحران اقتصادی شده اند و زندگی را برای مردم بسیار سخت کرده است، ممکن است فرد مستاجر ملک مسکونی و یا مستاجر تجاری توانایی پرداخت اجاره را در زمان های مقرر شده نداشته باشد و یا به مدتی زمان احتیاج داشته باشد ، مشکلات اقتصادی و بحران های جامعه برای تمامی مشکلاتی را در بر داشته است که درک مالکان و افراد جامعه را نسبت به حال یکدیگر طلب می کند.

 با فرض رعایت تمامی مراعات ها و نکات ذکر شده اگر مستاجر بر پرداخت نکردن اجاره بها اصرار کند ، موجر میتواند با تنظیم دادخواست حقوقی از طریق مراجع ذیصلاح قضایی مستاجر را ملزم به پرداخت اجاره بها نماید که پس از صدور رای و انجام مراحل اجرایی ، قابلیت وصول را دارد.

طبق قانون اجاره بها از سوی مستاجر باید طبق شرایط درج شده در قرارداد رسمی و قانونی ما بین موجر و مستاجر به مالک ملک پرداخت شود و در غیر این صورت مالک میتواند از طریق مراجع قضایی از مستاجر شکایت کند و نسبت به دریافت معوقه ی اجاره بها اقدام کند اما باز هم اگر مستاجر اجاره بها را پرداخت نکند این بار با طی مراحلی دیگر به کمک یک وکیل ملکی خوب ، مالک میتواند حکم فسخ قرارداد و تخلیه ی ملک خود را بگیرد اما از زمان شیوع ویروس کرونا این درخواست یعنی مطالبه ی سریع اجاره بها و درخواست فسخ قرارداد امکان پذیر نیست زیرا که وضع معیشتی مردم دچار بحران شده است و قاضی و دادگاه هم این مسائل را در نظر می گیرند و نسبت به ان حکم صادر می شود.

مطالبه ی اجاره بها بسته به مبلغ درخواست میتواند از طریق شورای حل اختلاف محلی که ملک در ان قرار دارد و یا دادگاه حقوقی پیگیری شود. اگر اجاره بها تا سقف مبلغ 200 میلیون ریال باشد میتوان از طریق شورای حل اختلاف مطالبه شود و در صورتی که مبلغ بالاتر از این مقدار باشد باید به دادگاه عمومی محل وجود ملک ، مراجعه شود.

در کارها و پرونده های ملکی خود از وکیل متخصص در حوزه ی ملک راهنمایی و مشورت لازم را دریافت کنید.

تحویل مبیع

مبیع به معنی مالی است که در قرارداد بیع مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد. زمانی ‌که عقد بیع یا همان خرید و فروش بین دو طرف واقع می‌شود، لازم است که به تعهدات لازم است که طرفین به تعهدات و شروط قرارداد عمل کنند. در عقد بیع فروشنده مال یا ملکی را در ازای دریافت مبلغی به ‌طرف مقابل که خریدار است، تسلیم می‌کند. در قراردادهای خرید املاک، ملکی که مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد، مبیع است. یعنی لازم است که در همان زمان مقرری که در قرارداد تعیین ‌شده است، فروشنده این ملک را به خریدار تسلیم کند. گاهی ممکن است فروشنده مبلغ تعیین ‌شده را از خریدار دریافت کند، اما ملک را به او تحویل ندهد.

در مورد تحویل مبیع اخیراً یک رأی وحدت رویه صادر شده‌ است. در رأی وحدت رویه شماره 810 درباره شروط ضمن عقد بیع بحث شده‌ است. اگر خریدار اقساط مبلغ قرارداد را پرداخت نکند، فروشنده می‌تواند مبیع را پس بگیرد و قرارداد را فسخ کند. در صورتی ‌که مبیع به شخص دیگری فروخته ‌شده باشد، باید پس گرفته شود و به فروشنده تحویل داده شود. در این‌ صورت حتی اگر مالک جدید از این موضوع بی ‌اطلاع باشد، مالکیت فروشنده بی‌اثر نخواهد شد و از بین نمی‌رود. به دلیل جزئیاتی که در مورد تحویل مبیع وجود دارد، خریدار می‌تواند با کمک وکیل ملکی مال موضوع قرارداد را از فروشنده بگیرد.

وجه التزام قرار داد

زمانی‌که طرفین، قراردادی را منعقد می‌کنند، یک مبلغی را تعیین می‌کنند تا اگر هر کدام از آن‌ها به تعهد خود عمل نکرد، این مبلغ را به‌ عنوان جریمه به‌ طرف مقابل بپردازد. در واقع وجه التزام به معنی خسارت از پیش ‌تعیین ‌شده، یک قرارداد است. بنابراین وجه التزام توافقی است که قبل‌ از این‌ که شخص از قراردادش خسارتی ببیند، تعیین می‌شود این وجه التزام گاهی در قرارداد اصلی ثبت می‌شود و گاهی هم در یک قرارداد جداگانه تعیین می‌شود. در مورد خریدوفروش اموال غیرمنقول هم معمولاً وجه التزام معین می‌شود. یعنی خریدار و فروشنده با یکدیگر توافق می‌کنند که اگر فروشنده سند رسمی را در زمان مقرر به خریدار منتقل نکند، برای هر روز تاخیر مبلغی را به او بپردازد. از طرفی ممکن است با یکدیگر توافق کنند که اگر خریدار اقساط مبلغ قرارداد را به صورت مرتب به فروشنده پرداخت نکند، فروشنده وجه التزام این قرارداد را از او دریافت کند. دعاوی وجه التزام زمانی مطرح می‌شود که شخصی از انجام تعهدی که به‌ موجب قرارداد داده‌ است، خودداری کند و این مبلغ را به‌ طرف مقابل ندهد. در این ‌صورت این شخص می‌تواند با وکالت دادن به وکیل ملکی، این حق خود را دریافت کند.

در زمینه وجه التزام رأی وحدت رویه شماره 805 صادر شده است. در صورتی‌ که میزان وجه التزام، مبلغی بیش‌ از شاخص قیمت‌های رسمی (نرخ تورم) باشد، چنانچه مغایرتی با قوانین و مقررات نداشته باشد، معتبر است. این‌ موضوع برای آن است که اگر دو طرف مبلغی بالاتر از نرخ تورم هم تعیین کنند، در صورتی ‌که مخالف قوانین نباشد، اشکالی به آن وارد نیست.

رفع تصرف

یکی از شایعترین دعاوی، دعوای تصرف در ملک می باشد که با توجه به شرایط و نحوه متصرف می تواند جنبه کیفری (جرم) یا حقوقی داشته باشد. دعاوی رفع تصرف عدوانی مطرح می‌شود که شخصی قبلاً ملکی را به ‌صورت قانونی در تصرف داشته است و اکنون این ملک به ‌طور غیرقانونی در تصرف شخص دیگری است. به همین منظور این شخص برای رفع تصرف متصرف از ملک، با کمک گرفتن از وکیل تصرف عدوانی اقدام می‌کند. در این‌ مورد نیازی به اثبات مالکیت نیست. همین ‌که شخصی بتواند ثابت کند که این ملک قبلاً در تصرف او بوده‌ است، کفایت می‌کند. دعاوی رفع تصرف عدوانی به دلیل شباهت‌هایی که به دستور تخلیه و حکم تخلیه و خلع ید دارد، معمولاً اشتباه گرفته می‌شود.

بطلان معامله

گاهی ممکن است دو نفر با یکدیگر معامله‌ای را منعقد کنند، ولی به دلایلی این معامله باطل شود. در شرایطی ممکن است که یک معامله باطل شود. ما در این‌جا به ‌اختصار دو مورد از آن‌ها را بیان می‌کنیم. بعضی مواقع ممکن است طرفین نوع عقد را به‌ صورت اشتباه متوجه شوند. به‌ عنوان مثال: یکی از طرفین عقد قصد دارد، ملکی را بفروشد و طرف دیگر قصد دارد این ملک را اجاره کند. این موضوع یکی از دلایل بطلان عقد است.

در مواقعی هم ممکن است شخصی قصد فروش خانه خود را دارد و طرف مقابل قصد خرید یک زمین را دارد. این‌ مورد هم یکی از دلایل بطلان عقد است. زیرا در مورد مال مورد معامله اشتباهی رخ داده‌ است. این موارد نمونه‌هایی از اشتباهاتی هستند که موجب بطلان عقد می‌شود. شخصی که قصد دارد موضوع بطلان عقد را در دادگاه مطرح کند، باید تخصص لازم در این زمینه را داشته باشد، در صورتی که این شخص در  این‌ مورد تخصصی نداشته باشد، ممکن است با وجود محق بودن، نتواند حق خود را بگیرد.

رای وحدت رویه شماره733 یکی از حالت‌های بطلان معامله را بیان می‌کند. به‌ موجب این رای؛ زمانی ‌که مال مورد معامله، مستحق للغیر درآید، یعنی متعلق به شخص دیگری غیر از طرفین قرارداد شود، فروشنده ضامن است و باید مبلغ قرارداد را به خریدار بپردازد. در صورتی‌ که ارزش معامله کاهش ‌یافته است، باید غرامات آن را نیز بپردازد.

رفع مشکلات خرید ملک وکالتی

در جریان خرید ملک وکالتی مشکلاتی نظیر فوت فروشنده، منتفی شدن وکالت بلاعزل و… پیش بیاید. در چنین شرایطی شما باید برای زنده کردن حق خود از وکیل متخصص در رفع مشکلات خرید ملک وکالتی کمک بگیرید. چنین وکیلی در این زمینه دارای تخصص و دانش زیادی است و از این رو به خوبی می‌تواند پرونده شما را مدیریت کند و برای آن بهترین نتایج ممکن را کسب کند. مشکلات خرید ملک وکالتی دارای یک سری از پیچیدگی‌های قانونی است که به منظور کسب بهترین نتیجه‌ها بهتر است توسط یک وکیل پیگیری شود. نکته دیگری که در ارتباط با رفع مشکلات خرید ملک وکالتی وجود دارد این است که چنین پرونده‌های به دلیل نبود یکی از طرفین در صورت فوت، ثابت کردنشان بسیار سخت و پیچیده است و شاید مدت زمان طولانی برای رسیدن به نتیجه را لازم داشته باشد.

رفع مشکل ملک مزایده‌ای

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که در رابطه با خرید ملک مزایده‌ای وجود دارد این است که برنده باید به دنبال رفع تصرف ملک باشد، اما برخی از افراد این موضوع را فراموش کرده و یا برای آن اهمیت زیادی قائل نیستند و این مورد در مدت زمان برای آن‌ها مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد و از این رو باید به دنبال رفع مشکل ملک مزایده‌ای توسط وکیل متخصص این زمینه باشند. پیشنهاد اولیه ما به شما این است که برای خرید ملک مزایده‌ای تمامی نکات چنین خریدی را بررسی کنید تا کمتر درگیر پرونده‌های رفع مشکل ملک مزایده‌ای شوید. اما در صورتی که درگیر چنین پرونده های شدید، می توانید با فراهم سازی اسناد لازم اقدام به دفاع از خود کنید و از حقوق قانونی خود نیز بهره مند شوید. از این رو حتماً باید از وکیل متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا پرونده تان در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه نهایی برسد.

رفع مشکلات خرید ملک اوقافی

املاک اوقافی یک نوع از املاکی هستند که سند ملک توسط فردی وقف شده است و اداره اوقاف مسئول اجاره یا فروش آن‌ها است. حال با این شرایط هنگامی که این نوع از ملک خرید و فروش می‌شود، امکان دارد تا یک سری از مشکلات در این رابطه به وجود بیاید. در این راستا نیاز است به منظور رفع مشکلات خرید ملک اوقافی به سراغ یک وکیل ملکی متخصص در این زمینه بروید. به صورت کلی افراد برای استفاده از املاک اوقافی باید سالانه هزینه‌ای را به منظور اجاره به سازمان اوقاف بپردازند، در صورتی که چنین کاری به صورت مرتب انجام نشود و فرد خریدار اقدامی در راستای کسب مجوز و یا امتیازاتی برای ملک بکند، از طرف قانون محدودیت‌هایی به دلیل عدم پرداخت اجاره برای او وجود خواهد داشت، حال در این شرایط وکیل ملکی می‌تواند به شما کمک کند تا از حق خود دفاع کنید و پرونده را به خوبی به نتیجه برسانید.

رفع مشکلات خرید ملک قولنامه‌ای

یکی از انواع نوع معاملاتی که در زمینه خرید و فروش املاک از آن استفاده می‌شود، خرید ملک قولنامه‌ای است. بر اساس چنین قرار داد‌هایی افراد ملکی را بدون سند رسمی و بر اساس یک قولنامه به خرید و فروش می‌رسانند. این نوع از معامله در مناطقی که زمین‌ها هنوز دارای سند رسمی نیستند بیشتر رایج است. در برخی از اوقات به دلایل مختلفی مشکلاتی در این حیطه به وجود می‌آید و سپس افراد باید برای رفع مشکلات خرید ملک قولنامه‌ای اقدام کنند.

وکیل ملکی متخصص با استفاده از علم و دانش تخصصی خود قادر است تا به خوبی از حقوق ضایع شده افراد در این زمینه دفاع کند و به صورت کارآمد در زمینه رفع مشکلات خرید ملک قولنامه‌ای فعالیت داشته باشد. شما می‌توانید با استفاده از شماره تماس 09192329787 با وکیل ملکی متخصص به منظور رفع مشکلات خرید ملک قولنامه‌ای در ارتباط باشید.

نقش وکیل ملکی خوب در دستور تخلیه

گاهی ممکن است شخصی مالی را اجاره کرده باشد و پس ‌از پایان مدت اجاره، آن را تخلیه نکرده باشد. این موضوع موجب می‌شود که موجر علیه او دستور تخلیه بگیرد. در واقع دعوای دستور تخلیه در مورد شخصی است که ملکی را با توافق و رضایت از مالک گرفته باشد و بعد از گذشت مدت مقرر آن را تخلیه نکند. در دعوای دستور تخلیه، تصرف شخص متصرف با رضایت مالک شروع شده‌ است. این دعوا در مورد عقد اجاره بیشترین کاربرد را دارد. مستاجری که بعد از پایان مدت اجاره، ملک را تخلیه نکند، موجر می‌تواند علیه او دستور تخلیه بگیرد. البته اخذ دستور تخلیه به شرایطی نیاز دارد که لازم است یک وکیل پایه یک دادگستری به این دعوا وارد شود تا با استفاده از تجربه خود بتواند این ‌موضوع را در دادگاه یا شورای حل اختلاف مطرح کند.

با توجه به مشکلات اقتصادی و افزایش روزافزون قیمت املاک و همچنین قیمت اجاره و رهن املاک چه در ملک های مسکونی و چه تجاری، هر روزه شاهد افزایش دعاوی ملکی ما بین موجر و مستاجر هستیم. از ان جا که بسیاری از افراد توانایی رهن و اجاره ی ملک جدید را ندارند حتی پس از پایان زمان قرارداد ، همچنان مایل به تخلیه ی ملک نمی باشند البته نباید فراموش کرد که عده ای به منظور سوءاستفاده و به عمد از تخلیه ی ملک سر باز می زنند. در این صورت موجر می تواند با مراجعه به یک وکیل ملکی  خوب با کمک وی، به شورای حل اختلاف محلی که ملک در آن واقع است، مراجعه کند و دستور تخلیه را به بگیرد . توجه کنید تنها در صورتی  از لحاظ قانونی امکان پیگیری گیری و مراجعه در شورای حل اختلاف برای اخذ دستور تخلیه وجود دارد که شما قرارداد رسمی و قانونی داشته باشید.

قبول وکالت پرونده های دعاوی ملکی با بهترین وکیل ملکی

در این مطلب سعی داشتیم، شما را با وظایف یک وکیل ملکی خوب آشنا کنیم و ویژگی‌هایی که یک وکیل متخصص باید داشته باشد را برای شما شرح دادیم. حضور یک وکیل خوب موجب می‌شود، روند دادرسی با سرعت و دقت بیشتری طی شود. همچنین این وکیل با آگاهی و دانش خود باعث می‌شود که حق موکلش احیا شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در مورد تمام دعاوی ملکی برای کسب نتیجه‌ رضایت‌بخش این ‌موضوع را به وکیل پایه یک دادگستری بسپارید. سپس با اطمینان و خاطری آسوده حق خود را از شخصی که آن را نادیده گرفته ‌است دریافت کنید. همچنین جهت ارتباطی آسان با وکیل ملکی  و آشنایی بیشتر  از طریق اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

دعاوی ملکی از گذشته‌های دور در بین مردم وجود داشته است. مردم برای بهره‌مندی از املاک خود، گاهی با همسایه‌ها یا افرادی که مانع استفاده‌ تمام‌وکمال آن‌ها از این حق مالکیت می‌شدند، به مشکلاتی برخورد می‌کردند. این مشکلات  گاهی مقدمه جرم‌های دیگری مانند: نزاع، ضرب وشتم و قتل و سایر جرائم مانند آن می‌شد. در سال‌های اخیر به ‌جهت پیشرفت تکنولوژی و افزایش سطح آگاهی مردم نسبت ‌به حقوق خود، دعاوی مربوط به املاک، در دادگاه‌ها پیگیری می‌شود. یعنی مردم به نسبت سال‌های گذشته بیشتر به وکیل ملکی و ثبتی مراجعه می‌کنند.

مالک با استفاده از دانش و اطلاعات وکیل ملکی، حق خود را دریافت می‌کند. زمانی ‌که مردم در مورد املاک خود، با مشکلاتی مواجه می‌شوند، برای احقاق حق موکل خود، تلاش می‌کند. دعاوی مربوط به املاک  ممکن است در دو حوزه حقوقی و کیفری مطرح شوند. یعنی بعضی از این دعاوی هم در دادگاه حقوقی و هم در دادگاه کیفری قابل پیگیری هستند.

رفع بازداشت ملک

بازداشت ملک به معنی توقیف و غضب حق مالکیت افراد از املاک خودشان هست. بازداشت ملک یک مجازات دائمی نیست و مالکان با ارائه مدارک لازم به دادگاه می‌توانند نسبت به رفع ملک اقدام نمایند. ملک بازداشت شده از تصرف مالک درآمده است و مالک نمی‌تواند آن را به دیگری واگذار نماید؛ زیرا آن ملک به غلبه و قهر دادگاه درآمده است. بازداشت ملک در صورتی رخ می‌دهد که خواهان با علم به طلب مالی از خواسته اقدام به بازداشت قانونی ملک تحت تصرف او کند در این صورت مالک از هر گونه نقل و انتقالات روی آن ملک منع می‌شود و فرد خواهان حق تقدم بالاتری نسب به آن ملک دارد به این معنی که در صورت تمایل و برای وصول پول خود می‌تواند به اندازه طلب خود از خواسته، اقدام به فروش ملک او کند.

بازداشت ملک به دو صورت دائمی و موقت امکان‌پذیر است. در صورتی که ملکی به صورت دائم بازداشت شود امکان رفع بازداشت آن وجود ندارد زیرا به مالکیت دولت درآمده است و تنها برای فروش و به مزایده گذاشته شدن از بازداشت در می‌آید. از جمله املاکی که به بازداشت دائم و تصرف دولت درمی‌آیند می‌توان به خانه‌هایی که در آن‌ها تولید آزمایشگاهی انواع مواد مخدر و روان‌گردان‌های صنعتی یا الکل انجام می‌شود یا حتی املاکی که در آن معاملات غیرقانونی انجام می‌شود اشاره کرد.

در بازداشت موقت املاک تا زمان صادر شدن حکم نهایی دادگاه، ملک به تصرف خواهان یا دادگاه درمی‌آید. از جمله موارد بازداشت موقت می‌توان اشاره کرد به املاکی که سند آن‌ها به عنوان وثیقه برای آزادی افراد در دادگاه گرو گذاشته می‌شود یا حتی املاکی که به درخواست خواهان برای وصول طلب و یا مهریه از خواسته توقیف می‌گردد تا در صورت لزوم از به مزایده گذاشته شدن آن ملک بدهی افراد پرداخت شود، اشاره کرد. اما برای رفع بازداشت ملک لازم است مالک در ارتباط با یک وکیل ملکی متخصص و باتجربه برای آزادسازی ملک خود از وجه نقد یا اوراق بهادار استفاده کند. یکی دیگر از راه‌های آزادسازی ملک این است که مالک بتواند رضایت خواهان را جلب کند. خواهان باید توجه داشته باشد که در صورتی که محکوم شود ملک مالک رفع بازداشت می‌شود.

وکیل ملکی سرقفلی

عنوان سرقفلی به طور خاص در زمینه املاک تجاری مطرح می‌شود و دارای یک سری از پیچیدگی‌های خاص خودش است. در این رابطه در برخی از مواقع برای اینکه شما به راحتی به حق خود دست یابید، نیاز است تا از یک وکیل ملکی سرقفلی استفاده کنید. وکیل ملکی سرقفلی به صورت تخصصی در زمینه سرقفلی املاک فعالیت دارد و به شما کمک خواهد کرد تا به خوبی به بررسی ابعاد مختلف پرونده‌های این زمینه بپردازید و در پایان بر اساس مستنداتی که فراهم کرده‌اید برای کسب بهترین نتیجه از طریق قانون اقدام کنید.

وکیل ملکی سرقفلی با تکیه بر توانایی‌ها و تخصصی که در زمینه سرقفلی دارد می‌تواند با بررسی دقیق پرونده به خوبی بر آن مسلط شود و با نهایت توان تا پایان پرونده از حقوق شما دفاع لازم را انجام دهد.

وکیل ملکی در دعاوی سرقفلی چگونه عمل می کند؟

قبل از هر چیزی باید بگوییم که دعاوی سر قفلی اصولاً مابین تاجران و کسبه ها و مالکان ملک تجاری پیش می آید . در ابتدا به تعریف سرقفلی می پردازیم. سرقفلی به معنای پرداخت مبلغ زیادی در ابتدا یا انتهای زمان عقد قرارداد ما بین مالک ملک تجاری و یا تاجران است که باید توسط مستاجر به مالک پرداخت شود . یکی از اساسی ترین تفاوت های این مبلغ با ودیعه یا پیش پرداخت این است که مبلغ پرداختی در معاملات سرقفلی در ابتدای قرارداد انقدر زیاد است که گاها تا چهار پنجم مبلغ ارزش ملک می باشد ، این مبلغ آنقدر زیاد است که ضمن درخواست سرقفلی مبلغ اجاره تا حد زیادی کاهش می یابد و حتی گاهی به مبلغ بسیار ناچیزی می‌رسد.

دعاوی سرقفلی علاوه بر پیچیدگی و دشواری پرونده مدت زمان زیادی را به خود اختصاص می دهند که این امر خود سبب می‌شود شما ملزوم به داشتن یک وکیل ملکی متخصص در زمینه ی سرقفلی شوید.

به سبب اهمیت بالای این موضوع اگر در انتخاب وکیل سرقفلی خود دقت لازم را نکنید ممکن است در اینده و مراحل بعدی پرونده به مشکلات جدی ای برخورد کنید.

درخواست مشاوره آنلاین وکالت

دعوای مربوط به درخواست و مطالبه سر قفلی و حق کسب پیشه

دعوای مربوط به درخواست و مطالبه سر قفلی و حق کسب پیشه مربوط به املاک تجاری تحت اجاره هستند. سر قفلی همان مبلغی هست که مالک ملک هنگام اجاره دادن ملک با این عنوان از مستأجر دریافت می‌کند و جدای از کرایه ماهانه یا مبلغ طی شده در قرارداد، سر قفلی نزد مالک باقی می‌ماند. البته لازم به ذکر است که سر قفلی هنگام فسخ قرارداد باید به نرخ روز و با سود دوباره به مستأجر عودت داده شود.

حق کسب و پیشه یعنی با توجه به نوع فعالیت مستأجر در ملک تجاری و به تبع آن جذب مشتری برای ملک، ارزش ملک تجاری بالاتر رفته و همین باعث می‌گردد تا متناسب با افزایش ارزش مالی ملک تجاری، یک حق مالی به مستأجر تعلق بگیرد. باید در نظر داشته باشید که حتی حق کسب و پیشه نیز با توجه به افزایش نرخ روزانه به طور گسترده‌ای افزایش پیدا می‌کند.

دعاوی مربوط به درخواست مطالبه سر قفلی مربوط به زمانی است که مالک سر قفلی را عودت ندهد یا سر قفلی عودت داده شده را به نرخ همان روز دریافت مبلغ عودت دهد. دعوای مربوط به مطالبه حق کسب پیشه مربوط به زمانی می‌شود که به ازای جذب مشتری و افزایش ارزش ملک هیچ حقی به مستأجر داده نشود. لازم است برای این دعاوی با شورای حل اختلاف و شرایطی که دعوا شدیدتر است با دادگاه عمومی و تحت نظارت یک وکیل ملکی، پیگیری‌های لازم انجام شود.

دعوای مربوط به الزام به دریافت پایان

الزام به دریافت پایان کار ساختمان یعنی همان سندی که به عنوان مقدمه‌ای برای دریافت سند ملک به حساب می‌آید. گواهی پایان کار توسط شهرداری صادر می‌گردد؛ ولی این سندی است که مالک یا سازنده ساختمان بعد از پایان کار ساخت در صورت عدم وجود هیچ بدهی باید پیگیری آن را انجام دهد. دعاوی مربوط به الزام به دریافت پایان همانند دعاوی مربوط به الزام به تنظیم سند رسمی است به این صورت که اگر ساختمانی بعد از پایان ساخت، بدهی داشته باشد و دستور پایان کار توسط شهرداری صادر نگردد آنگاه مالک ساختمان برای دریافت زودتر ملک باید یک دادخواست الزام به دریافت پایان تنظیم کرده و برای دادگاه ارسال کند. چنین درخواستی در دادگاه عمومی یا شورای حل اختلاف مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از اثبات آن، سازنده ساختمان یا خواسته محکوم می‌شود. در چنین مواردی فرد محکوم شده باید به دنبال پرداخت بدهی‌های ساختمان و مشکلات آن، درخواست دریافت پایان کار را برای شهرداری ارسال کند تا بعد از دریافت آن اقدام به صدور سند و واگذاری آن به مالک کند.

دعاوی ابطال سند مالکیت معارض

سند مالکیت معارض سندی است که به تازگی برای یک ملک صادر گشته است ولی با سند اولیه از نظر حدود ملک و این چنین موارد جزئی دارای تعارض و تفاوت هستند. سند مالکیت ثبت موخر همان سند مالکیت معارض است که باید از طریق دادگاه برای ابطال آن اقدام کرد. هنگام طرح دعاوی ابطال سند مالکیت معارض یک گروه نظارت برای بررسی و نظارت روی سند تشکیل می‌شود که همانند گروه‌های دیگر شامل دو قاضی و مدیر کل ثبت استان یا معاون و کفیل آن است.

اما مالک ملک در صورتی که با سند معارض مواجه گردد در بازه زمانی دو ماهه بعد از ابلاغ سند فرصت این را دارد که به دادگاه نزدیک به مکان ملک خود مراجعه کرده و گواهی طرح دعوای ابطال سند مالکیت معارض را به همراه رسید آن دریافت کند. دادگاه مربوطه با توجه به نوع اشتباه ثبتی در سند و مقدم الصدور یا موخر الصدور بودن آن حکم ابطال آن را صادر می‌کند. اما تعارض در سند مالکیت به چند صورت اتفاق می‌افتد: وجود دو ملک و یک سند، وجود یک سند برای دو ملک، وجود تعارض و تفاوت در مفهوم اسناد و تعارض در تاریخ صدور دو سند.

دعوای مربوط به تخلیه اماکن تجاری

دعوای مربوط به تخلیه اماکن تجاری هنگامی مطرح می‌شود که ملکی که پروانه ساختمانی آن، کاربری تجاری داشته باشد با یک قرارداد به شخصی واگذاری شود و به تبع آن مشکلاتی را در پی داشته باشد. ملکی که کاربری تجاری داشته باشد همانند املاک مسکونی به اجاره داده می‌شود و در پی آن از مستأجر، اجاره بهایی هم دریافت می‌گردد. اما دعاوی مربوط به تخلیه اماکن تجاری یعنی مشکلاتی از قبیل تخلیه دیر هنگام ملک بعد از پایان یافتن قرارداد، عدم پرداخت اجاره بها و تغییر کاربری ملک از تجاری به انواع دیگر بدون در نظر گرفتن نظر و اذن اجاره‌دهنده ملک. در این صورت مالک می‌تواند با تنظیم یک دادخواست تخلیه ملک تجاری به دادگاه ملکی و با تکیه بر تخصص و تجربه یک وکیل ملکی نسبت به حق خود اقدام کند.

دعوای مربوط به تخلیه اماکن تجاری در صلاحیت دادگاه و شورای حل اختلاف هستند و شورای حل اختلاف هم تنها به قرارداد‌های اجاره ملک تجاری بدون حق کسب پیشه یا بدون سرقفلی رسیدگی خواهد کرد. رسیدگی به پرونده تخلیه اماکن تجاری به شرایط عقد قرارداد نیز بستگی دارد که لازم است تمامی این مورد زیر نظر یک مشاور املاک متخصص یا وکیل ملکی خوب مورد بررسی قرار گیرد.

وکیل قرارداد‌های ملکی

قراردادهای ملکی دارای طیف گسترده‌ای هستند که شناخته شده‌ترین آن‌ها به مواردی مانند: اجاره، خرید، رهن، فروش و… اشاره دارد. با توجه به حساسیت‌های که در زمینه قرارداد‌های ملکی وجود دارد بهتر است تا در زمان‌هایی که درگیر چنین قرار داد‌هایی می‌شوید از یک وکیل قرارداد‌های ملکی کمک بگیرد تا در جریان نهایی شدن این قراردادها همراه شما باشد و شما را به منظور دریافت حقتان راهنمایی کند.

به صورت کلی در حوزه املاک نرخ‌ها و مبالغ و همچنین نحوه پرداختی که در یک قرار داد مشخص می‌شود دارای اهمیت زیادی است و شاید شما به عنوان یک فرد عادی نتوانید به خوبی تمامی این موارد را چک کنید، از این رو نیاز است تا از وکیل قرارداد‌های ملکی کمک بگیرید تا با توجه به جزئیات قرار داد مد نظر شما را تنظیم کنید.

وکیل اسلامشهروکیل ملکی

بهترین وکیل اسلامشهروکیل اسلامشهروکیل ثبتی اسلامشهروکیل حقوقی اسلامشهروکیل خانم در اسلامشهروکیل خانواده اسلامشهروکیل کیفری اسلامشهروکیل ملکی اسلامشهر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *